یکی از موارد بسیار مهم در دورههای مختلف عمر یک شرکت زمانی است که هزینهها از درآمد پیشی میگیرند و اصطلاحاً شرکت زیان ده میشود؛ که البته این امر در سالهای اولیه فعالیت شرکت امری اجتنابناپذیر است، حال که اکثر شرکتها در دورههای مختلف با این امر دستبهگریبان هستند ممکن است این سؤال به ذهن خطور کند که نحوه محاسبه مالیات شرکت های زیان ده چگونه است؟ یا اینکه، برای شرکتهای زیان ده مالیاتی محاسبه میشود؟ در ادامه برای پاسخ به این سوالات با تراز محاسبان برنا همراه باشید.
مالیات شرکت های زیان ده
در دنیایی امروز، شرکتها، اگر نتوانند میزان درآمد و هزینه را متناسب باهم نگهدارند یا به هر دلیلی درآمد شرکت کاهش یابد اما هزینهها به همان منوال باشد، شرکت به مسیر زیان ده بودن وارد میشود، در برخی موارد هم مثلاً واردکردن وجه نقد به موجود انبارها (انباشت مواد اولیه و یا محصول) نیز میتواند باعث عدم توازن نقدینگی در شرکت شود و در محاسبات، شرکت زیان ده شود. در برخی موارد نیز عدم مدیریت صحیح یا بازاریابی نادرست و همچنین عدم شناخت کافی از بازار هدف برای محصول نیز میتواند، باعث افزایش هزینهها گردد و شرکت زیان ده شود.
بیشتر بخوانید: آنچیز که باید درباره مالیات شرکتهای غیرفعال بدانید ۱۴۰۳
گاهی اوقات شرکت سالهای متمادی فعالیت داشته، اما همچنان از فنّاوری گذشته استفاده میکند و یا از روشهای نو، برای تولید و یا مدیریت بیبهره مانده است؛ که این امر بهمرورزمان تأثیر خود را نشان میدهد و در ترازهای شرکت مسیر زیان ده بودن را نشان میدهد؛ اما در مقابل برخی شرکتها در سالهای اول فعالیت خود هستند؛ و به دلیل خرید ماشینآلات و فنّاوری موردنیاز میزان هزینههای آنهای بالاتر از درآمد قرار میگیرید که این امر نیز شرکت را زیان ده نشان می دهد. حال با شناخت عوامل تأثیرگذار با ما بمانید تا در ادامه این مقاله با نحوه محاسبه مالیات شرکت های زیان ده آشنا شویم.
نحوه محاسبه مالیات شرکت های زیان ده توسط سازمان مالیاتی
شرکتها، همهساله باید اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تسلیم سازمان امور مالیاتی کنند و میزان درآمد و هزینه در آن وارد کنند بعدازاین مرحله میبایست شرکت کلیه اسناد و مدارک خود را تحویل سازمان امور مالیاتی کند، در صورتی که اسناد مورد تائید سازمان مالیاتی قرار گیرد، میزان مالیات دریافتی، بهعنوان طلب مودی در نظر گرفته میشود و یا از مالیات سالهای بعد کسر میگردد. البته این امر منوط به تائید کلیه اسناد توسط کارشناسان و ممیزان امور مالیاتی است؛ اما اگر ممیزان، اسناد را تائید نکنند نحوه محاسبه آنها متفاوت خواهد بود.
بنابراین، دو گروه برای نحوه محاسبه مالیات شرکت های زیان ده موجود دارد:
- اسناد و دفاتری که توسط سازمان امور مالیاتی زیان ده بودن آنها تائید شده است.
- اسناد و دفاتری که توسط سازمان امور مالیاتی زیان ده بودن آنها رد شده است.
اسناد مورد تائید سازمان امور مالیاتی
مواردی وجود دارد که باعث میشود، کارشناسان امور مالیاتی اسناد را تائید کنند و بر اساس قانون مالیات شرکت های زیان ده با آن مرکز برخورد کنند؛ که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود:
- گرفتن هر نوع وام که برای خرید ماشینآلات و یا نو سازی شرکت خرج شده است.
- هزینههای تحقیق و توسعه
- هزینههای حقوق کارکنان
اگر زیان ده بودن شرکت به علت موارد فوق باشد و اسناد و برگ خریدهای موجود این امر را تائید کنند، ممیزان سازمان امور مالیاتی بر اساس قانون مالیات شرکت های زیان ده با آن موسسه رفتار میکنند.
اسناد رد شده سازمان امور مالیاتی
اگر شرکت از وام استفاده کرده اما بجایی هزینه در شرکت از آن برای خرید ملک یا زمین یا هر چیزی خارج از شرکت استفاده کرده باشد و با درست کردن فاکتورهای جعلی و یا هزینههای ساختگی سعی در استفاده از قانون مالیات شرکت های زیان ده داشته باشند. کارشناسان سازمان امور مالیاتی، اسناد را رد میکنند.
قوانین مربوط به مالیات شرکت های زیان ده
قوانین نحوه محاسبه مالیات شرکت های زیان ده، قانون ۱۴۷ و ۱۴۸ مالیاتهای مستقیم است که شرح قانون ۱۴۷ مالیاتهای مستقیم اعلام میکند “هزینههای قابلقبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات به شرحی که ضمن مقررات این قانون مقرر میگردد عبارت است از هزینههای که در حد متعارف متکی به مدارک بوده و منحصراً مربوط به تحصیل درآمد موسسه در دوره مالی مربوطه با رعایت حدنصابهای مقرر باشد.”
بیشتر بخوانید: مالیات بردرآمد املاک | پیچیدهترین و تخصصیترین بحث مالیات
در صورتی که موسسه اسناد و مدارک خود را در دورههای فصلی و سالیانه بهصورت مرتب و با فاکتورهای تایید شده تحویل اداره امور مالیاتی نماید، به استناد قانون ۱۴۷ و ۱۴۸ مالیاتهای مستقیم، از معافیت مالیات شرکت های زیان ده استفاده میکند و تا زمانی که شرکت مجدداً به سوددهی برسد از این قانون میتواند بهره ببرد.
نکات مهم برای بهرهمندی مدیران از قانون مالیات شرکت های زیان ده
در اکثر موارد، عدم آشنایی مدیران با قوانین ۱۴۷ و ۱۴۸ مالیات شرکت های زیان ده باعث میشود که اسناد و دفاتر شرکت رد شود، برخی از این موارد در ادامه آمده است:
- عدم تحویل اظهارنامه
- عدم تحویل اظهارنامه در موعد مقرر
- عدم تحویل فاکتورهای صحیح و مورد تائید اداره امور مالیاتی (رد فاکتورها)
- عدم تحویل فصلی و دورهای اسناد به اداره امور مالیاتی
- عدم تحویل اسناد مالی مربوط به دوره مالی مربوطه
- تحویل ناقص اسناد و مدارک به اداره امور مالیاتی
اگر تمامی موارد فوق بهدرستی انجام شود و اسناد محکم و برگ خریدهای دقیق و یا حدنصاب افزایشهای مقرر برای برخی از هزینهها همچون حقوق و دستمزد و یا هزینههای انرژی، شرکت میتواند از قانون مالیات شرکت های زیان ده استفاده کند؛ و تا سوددهی جدید از پرداخت مالیات معاف گردد.
مالیات شرکت های زیان ده تا مرحله انحلال
در برخی موارد شرکتها بهقدری زیان ده میشوند که میزان زیان آنها از ۵۰ درصد سرمایه و دارایی آنها افزایش مییابد در اینچنین موارد، مدیرعامل موظف است که دارایی شرکت را کاهش دهد و بدهیهای مالیاتی، بانکی و شخصی … را پرداخت نماید و در صورتی که بازهم شرکت با کسری نقدینگی مواجه باشد، در این مرحله حکم قاضی دادگستری به انحلال کامل شرکت و فروش کلیه اموال و تحویل به طلبکاران است.
جمعبندی مطلب مالیات شرکت های زیان ده
مالیات شرکت های زیان ده بر اساس قانون ۱۴۷ و ۱۴۸ مالیاتهای مستقیم بهشرط داشتن مستندات صحیح، واقعی و درست که مورد تائید کارشناسان و ممیزان سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد، مشمول معافیت میشود و تا زمانی که به سوددهی برسد شرکت میتواند از پرداخت مالیات معاف باشد و هزینه سنگین مالیات از دوش آنها برداشته شود.
اما لازمه بهره بردن از این امر رعایت چند نکته است که در متن مقاله بهتفصیل به آنها اشاره شد. ما در این مقاله به هر چیزی که ممکن است در امر محاسبه مالیات شرکت های زیان ده کمککننده باشد، اشاره کردیم و امیدواریم این مقاله به سؤالات ذهن شما در این مورد، پاسخ دقیق و صحیحی داده باشد. با تشکر از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.
سؤالات متداول مطلب مالیات شرکت های زیان ده
۱- آیا شرکتهای زیان ده از پرداخت مالیات معاف هستند؟
بله معاف هستند. البته بر اساس قانون ۱۴۷ و ۱۴۸ مالیاتهای مستقیم میبایست یک سری موارد را برای این معافیت رعایت کنند.
۲- آیا شرکتهای زیان ده باید اظهارنامه تحویل دهند؟
بله حتماً باید اظهارنامههای خود را در زمان مقرر تحویل دهند (اظهارنامه عملکرد و ارزشافزوده و…) استفاده از معافیت منوط به داشتن اظهارنامه تحویلشده در موعد مقرر است.
۳- به استناد چه قوانینی، مالیات شرکت های زیان ده معاف است؟
قانون مالیاتهای مستقیم شماره ۱۴۷ و ۱۴۸ (در هر دو مادهقانون شروط پذیرش اسناد شرکتهای زیان ده ذکرشده است.)
جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره مالیات شرکت های زیان ده میتوانید از موتورهای جست و جو کمک بگیرید